Szybciej

Szybciej

Autor: Jim Gourley
Stron: 274 / Oprawa: miękka, skrzydełka
Format:148x210 mm
ISBN: 978-83-64709-07-4
Przekład: Katarzyna Gąsiorowska

Szybciej to książka, która przygląda się triathlonowi z punktu widzenia nauki. Wyjaśnia, w jaki sposób możesz naprawdę szybciej dotrzeć na metę.

Wydawca pokrywa koszty przesyłki

cena: 35,00 zł

dodatki


szybciej gourley 3

 

 

Czy warto na rowerze przyjąć pozycję aerodynamiczną?

szybciej-gourley-pozycja-kolarska

Porównajmy moc, jakiej potrzebuje kolarz w różnych pozycjach. Korzystając z kombinacji tunelu aerodynamicznego i metod analizy komputerowej, naukowcy badali aerodynamiczność w różnych pozycjach i dla każdej z nich uzyskali dość wiarygodny przedział wielkości współczynnika oporu. Schemat przedstawia różnicę pomiędzy trzema różnymi pozycjami kolarza podczas jazdy. Zwróć uwagę, jak zmienia się zapotrzebowanie na moc, gdy zawodnik przyjmuje niższą pozycję.

Pochylenie tułowia do przodu, jakie następuje, kiedy pozycja kolarza na rowerze szosowym zmienia się z wysokiej na niską, sprawia, że jest on mniejszym celem dla cząsteczek powietrza. Przesunięcie dłoni na kierownicę aerodynamiczną, schowanie ramion i zaokrąglenie pleców, czyli przyjęcie optymalnej pozycji aerodynamicznej, jeszcze bardziej zmniejsza opór.

 


O ile szybciej zjedzie z góry cięższy kolarz?

szybciej-gourley-zjazd

Załóżmy, że mamy dwóch sportowców o takich samych rozmiarach i kształtach zbliżających się do podjazdu w górę. Na odcinku 1,6 kilometra góra ma 5 procent nachylenia, szczyt, a potem zjazd w dół 1,6 kilometra przy 5 procentach nachylenia. Nasi zawodnicy ważą 70 kilogramów i 59 kilogramów oraz wytwarzają tę samą ilość mocy, którą utrzymują na poziomie 150 watów. Ponieważ nie wytłumaczyliśmy jeszcze szczegółowo, jak działa opór powietrza, zrezygnujemy z precyzyjnego równania matematycznego i pójdziemy na skróty do momentu, dlaczego lżejszy kolarz pierwszy dociera na dół. Wjeżdża na górę z 50-sekundową przewagą nad swoim rywalem, co daje mu około 225 metrów. Gdy dociera na szczyt, przestaje pedałować i w ten sposób zjeżdża na luzie aż do dołu.

Nasz masywny zawodnik robi tak samo i... nigdy nie złapie tego lżejszego. Podczas zjazdu w dół cięższy zawodnik odrabia jedynie 10 sekund i 115 metrów do lżejszego rywala. W takim razie co się stało?

Tak się składa, że nasze podsumowanie rozważań o masie na rowerze jest jednocześnie wprowadzeniem do aerodynamiki. Przyjrzawszy się bliżej, zobaczymy, że gdy zaczynamy nabierać prędkości, opór powietrza szybko staje się olbrzymim czynnikiem mającym wpływ na jazdę. Im szybciej jedziemy, tym powietrze mocniej na nas napiera, aż w końcu jako zawodnicy dochodzimy do momentu, w którym przeciwdziałająca im siła aerodynamiczna równa jest sile grawitacji ciągnącej nas ku dołowi. Na podstawie wiedzy, którą już zdobyliśmy na temat praw Newtona, wiemy, że jeśli siły przeciwstawne się równoważą, to nie ma żadnego przyspieszenia. Zawodnicy jadą tak szybko, na ile pozwala im fizyka, z tak zwaną prędkością graniczną. Przedstawiając na wykresie zależność ich prędkości od czasu i uwzględniając opór powietrza, zobaczymy, jak szybko osiągają prędkość graniczną i jak niewiele cięższy kolarz może nadrobić.

 

 

spis treści


szybciej gourley 1

 

 

Spis treści

Przedmowa
Wprowadzenie
Podziękowania

 

Rozdział 1. Fizyka i triathlonista

WALKA Z WSZECHŚWIATEM. Wpływ sił zewnętrznych
na twoje ciało
SKORZYSTAJ Z OSIĄGNIĘĆ NAUKI. Znaczenie siły tarcia
POCZUJ POWIEW. Wprowadzenie do aerodynamiki

 

Rozdział 2. Pływanie

WSZYSCY DO WODY. Ciało i ośrodek
DOBÓR TECHNIKI. Lepiej prowadzić dłoń, zaokrąglając palce czy trzymając je wyprostowane?
PŁYWANIE W NOGACH. Korzyści z pływania za innymi zawodnikami
WILKI MORSKIE I ZMARZLAKI. Czy naprawdę istnieje coś takiego jak szybka woda?
BĄDŹ JAK JESIOTR. Czy popłynąłbym szybciej, gdyby moja pianka miała łuski?

 

Rozdział 3. Rower i rozkład sił

RUSZAJMY W DROGĘ. Ciało i ośrodek
W POSZUKIWANIU LEPSZEGO CIAŁA. W szystkie najszybsze części razem nie muszą dawać większej prędkości
TAJNA BROŃ TRIATHLONISTY. Najlepszy sprzęt na rynku
ILE TO JEST WARTE? Wat i jego wartość względna

 

Rozdział 4. Rower: ciężar i aerodynamika

UWAGA, WSPINACZE. Walka z ciężarem ciała
SPRAWY WAGI CIĘŻKIEJ. Korzyści wynikające z obniżenia ciężaru ładunku
EFEKT MASY. Plusy i minusy większej masy ciała na zjazdach
GŁOWA AERO. Nabieraj prędkości inteligencją
CYFRY W ŚWIECIE RZECZYWISTYM. Nikt nie ściga się w tunelu aerodynamicznym
GŁOWA DO GÓRY. Niuanse kasków aerodynamicznych
UWAGA, NADCHODZĄ WIATRY. Wpływ wiatrów bocznych na jazdę rowerem
KRÓLESTWO OBRĘCZY. Jak zatoczyć koło
PRAWO I PORZĄDEK. Śledztwo w sprawie pojedynków w tunelach aerodynamicznych
GDY GUMA RUSZA W TRASĘ. Czy odpowiednio dobrane opony naprawdę mają wpływ na prędkość?
NIE TAKICH NOWOŚCI POTRZEBUJESZ. Przestań martwić się o inne niedoskonałości

 

Rozdział 5. Bieg

MECHANIKA BIEGU. Ciało i ośrodek
NOGI POGO. Doskonalenie mechaniki ekonomicznego biegu
OD KENIJCZYKÓW DO RASOWYCH KONI. Nieznana wiedza o ekonomice biegu
NIEKONIEC ZNIE ŁATWO. Rozpraszanie ciepła a rozmiary sportowca
NIE TRZYMAJ SIĘ TAK BLISKO MNIE. Czy faktycznie można zaplanować bieg?
DYSKUS JA WARTA POWTÓRKI. Bieganie po górkach
SANDAŁY HERMESA. Jakie są korzyści z lżejszych butów, spodenek i koszulek
ZNA JOMI W MIEŚCIE. Czy jest gdzieś tam twoja bratnia dusza?
MNIEJ UCZĘSZCZANE TRASY. Jaki wpływ na bieg mają ruchome bieżnie, ścieżki i plaże

 

Rozdział 6. Naukowe podejście do strategii wyścigu

ODNALE ZIENIE WŁASNEJ KRAINY SZCZĘŚCIA. Przegląd trasy od startu do mety
SPOSÓB NA WIELKI FINISZ. Jak szybciej finiszować na dystansach sprinterskich i olimpijskich
GOSPODARKA , GŁUPCZE. Jak mądry sportowiec rozkłada siły na Ironmanie

Bibliografia
Słowniczek
Indeks
O autorze

 

 

o autorze


szybciej gourley 4

 

 

 

Jim Gouley 

Jim Gourley

 

Wielokrotnie ukończył Ironmana. Znalazł się w składzie drużyny startującej w Race Across America, jednym z najtrudniejszych pod względem wytrzymałości wyścigów świata.

Gourley uzyskał dyplom inżyniera astronautyki na amerykańskiej Air Force Academy. Pracował jako inżynier i wykładowca.

Przez ostatnie lata pisał o rozwoju nauki oraz technologii sportu. Jego artykuły ukazały się na łamach czasopism Triathlete, Inside Triathlon, LAVA, 220 Triathlon i 3/GO, a także w Peloton oraz Bicycle Times.

 

 

o książce


szybciej gourley 2

 

Szybciej. Nauka o prędkości w triathlonie

 

Każdy triathlonista chce ukończyć zawody szybciej. Czy czas można kupić w sklepie? 

Jim Gourley daje na to pytanie precyzyjną odpowiedź i wskazuje, co i o ile urwie minuty z końcowego wyniku.

Szybciej to książka, która przygląda się triathlonowi z punktu widzenia nauki. Wyjaśnia, w jaki sposób możesz naprawdę szybciej dotrzeć na metę. Obala mity i dekonstruuje marketingową nowomowę. Dzięki książce zaoszczędzisz nie tylko czas na wyścigu, ale również pieniądze przy wyborze sprzętu.

Szybciej daje ci konkretne, poparte naukowymi badaniami wytyczne w jaki sposób i z czym pływać, jechać i biec.

Jaka pianka pozwoli szybciej płynąć
Czy warto kupować lżejszy rower
Czy lepiej sprawdzi się koło typu dysk, czy stożek
Jeden jedyny sprzęt jaki warto przypiąć do roweru
Co naprawdę jest aero, a co marketingowym chwytem
Czy opłaca się drafting podczas biegu
Czy warto inwestować w lżejsze buty
Jaka strategia na krótkie, a jaka na długie zawody

Oto tylko kilka kluczowych pytań, na które daje odpowiedź Szybciej.

Z nauk Jima Gourleya od lat korzystają zawodnicy na całym świecie, bo autor swoją wiedzą dzieli się na łamach najpopularniejszych anglojęzycznych magazynów triathlonowych.

Dzięki tej książce na pewno ukończysz kolejny triathlon szybciej. To czego się dowiesz, zmieni twój sposób myślenia o pływaniu, bieganiu i jeździe na rowerze.

 

 

 

Patroni medialni:

logo nowe strzalki       logo bieganiepl       fitpl

                                 akademia triathlonu      logo FE rgb 72dpi 500px