Psychologia dla sportowców

Psychologia dla sportowców

Autorzy: Costas I. Karageorghis, Peter C. Terry
Stron: 392 / Oprawa: miękka
Format:165x235 mm
ISBN: 978-83-64709-00-5

Książka w oparciu o najnowszą wiedzę naukową prezentuje dziesiątki technik, dzięki którym każdy sportowiec, niezależnie od poziomu, poprawi swoje wyniki.
PREMIERA 10 CZERWCA

cena: 45,00 zł

dodatki

 

ZE WSTĘPU DO WYDANIA POLSKIEGO:

Na najważniejszych zawodach ciała zawodników stających naprzeciwko siebie wytrenowane są na bardzo zbliżonym poziomie. Praktycznie cały świat trenuje na podobnym sprzęcie, stosuje podobne odżywki, metody treningowe są zbliżone.

A jednak ktoś zawsze wygrywa i ktoś przegrywa. I to o ułamki sekund, milimetry, ułamki punktów… Co o tym decyduje? Sportowcy mówią: psychika lub łut szczęścia. Naszym zdaniem szanse „na pudło” wzrastają, gdy profesjonalnie trenujemy i ciało i „głowę”.

Każdy, kto ma do czynienia ze sportem wyczynowym na wysokim poziomie, wie, że wygrywa głowa. 

Katarzyna Matejczyk ─ psycholog sportu.

 

Muzyka to legalny doping  - przeczytaj tekst o badaniach Costasa Karageorghisa w Guardianie (artykuł w języku angielskim).
Muzyka pomaga biegać szybciej - przeczytaj tekst o badaniach Costasa Karageorghisa w Time (artykuł w języku angielskim).

 

Z WPROWADZENIA DO KSIĄŻKI:

Dr Karageorghis i prof. Terry napisali książkę, która nie tylko prezentuje założenia teoretyczne, wyniki badań i zbiór anegdot, ale też pomaga w maksymalizowaniu wyników sportowych z perspektywy psychologicznej.

Pokazuje zawodnikom, trenerom, uczniom i nauczycielom techniki umożliwiające sportowcowi osiągnięcie optymalnego stanu psychicznego podczas rywalizacji, jak również strategie radzenia sobie ze stresującymi sytuacjami wynikającymi z uprawiania sportu. 

Paul Dickenson, komentator sportowy telewizji BBC i były reprezentant Wielkiej Brytanii w rzucie młotem

 

 

 


spis treści


Spis treści

Rozdział 1. Praktyka psychologii sportu ─ 25

Rozdział 2. Motywacja ─ 69

Rozdział 3. Pewność siebie ─ 119

Rozdział 4. Lęk ─ 167

Rozdział 5. Nastrój i emocje ─ 213

Rozdział 6. Koncentracja ─ 253

Rozdział 7. Wizualizacja i autohipnoza ─ 295

Rozdział 8. Siła dźwięku ─ 339

 

CO ZNAJDZIESZ W ROZDZIAŁACH "PSYCHOLOGII DLA SPORTOWCÓW"

 

Rozdział 1. Praktyka psychologii sportu
W USA, u schyłku XIX wieku, Norman Triplett z Uniwersytetu Indiana wydał jedną z pierwszych publikacji dotyczących psychologii sportu, mówiącą o wpływie czynników psychologicznych na wyścigi rowerowe. Odkrył on, że obecność innego zawodnika „służy uwolnieniu uśpionej energii, niedostępnej w innych warunkach”. Obecnie nazywamy ten wpływ obecności innych facylitacją społeczną.

Dziś już wiadomo, że obok treningu kondycyjnego, treningu siły, umiejętności, szybkości, gdy w szranki stają zawodnicy wytrenowani na najwyższym, a więc podobnym poziomie, decydujące znaczenie ma "głowa".


Rozdział 2. Motywacja
Skąd ją czerpać, jak ją utrzymać i w jaki sposób nią sterować

Napęd wewnętrzny - zawziętość i nieustępliwość (test)
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna
Stan określany "Przepływem" i jak go osiągnąć (techniki)
Potrzeba dokonań a strach przed porażką (test)
Jak analiza wyników wpływa na motywację
Demotywacja i pogorszenie wyników - jak sobie radzić (techniki)
Jak maksymalizować motywację
Profilowanie wyników - co poprawić w treningu


Rozdział 3. Pewność siebie
Bez pewności siebie nie da się osiągnąć sukcesów sportowych

Jak pewność siebie wpływa na wyniki
Źródła pewności siebie
Ocena pewności siebie (test)
Sterowanie pewnością siebie - trening, zawody, sytuacje życiowe (techniki)


Rozdział 4. Lęk
"Kiedy były kapitan reprezentacji Anglii w piłce nożnej, David Beckham, posłał piłkę nad poprzeczkę strzelając karnego w meczu wyjazdowym z Portugalią w ćwierćfinałach Mistrzostw Europy w 2004 roku, jedynym możliwym wyjaśnieniem było to, że zjadł go lęk".

Wpływ lęku na wyniki
Profil przygotowania umysłowego (test)
Rozpoznanie źródeł lęku (test)
Łagodzenie lęku (techniki)


Rozdział 5. Nastrój i emocje
Jakie emocje są ci potrzebne, by osiągnąć profil góry lodowej - profil zwycięzcy.

Profil nastroju mistrza olimpijskiego (test)
Jak oceniając nastrój przewidzieć wynik sportowy (techniki)
Kontrola nastroju (techniki)
Jedzenie a nastrój
Muzyka a nastrój
Mowa wewnętrzna


Rozdział 6. Koncentracja
„Jeśli podczas strzelaniny na ulicy nadal jesteś w stanie grać w tenisa, to właśnie jest koncentracja” - Serena Williams.

Czym nie jest koncentracja
Kierunek i zakres
Style koncentracji
Utrata i odzyskiwanie (techniki)
Trening koncentracji (symulacja, rytuały, centrowanie, wyzwalacze)


Rozdział 7. Wizualizacja i autohipnoza
Dzięki wizualizacji i autohipnozie możesz uczestniczyć w zawodach i zaprogramować zwycięstwo w nich - nie ruszając się z kanapy.

Obrazy umysłowe a wyniki w sporcie
Jak działa wizualizacja (techniki)
Autohipnoza - pozytywne sugestie (techniki)


Rozdział 8. Siła dźwięku
Muzyka pozwala trenować ciężej, łatwiej startować i szybciej się regenerować.
Muzyka a osiągnięcia sportowe
Synchronizacja
Dysocjacja
Kontrola pobudzenia
Synchronizacja muzyki z aktywnością
Muzyka a relaksacja i regeneracja

 


o autorach

 

 

Costas KarageorghisCostas I. Karageorghis to znany na całym świecie badacz psychofizjologicznego i poprawiającego wyniki sportowe działania muzyki. Jest autorem ponad setki artykułów związanych z psychologią sportu. Wyniki jego prac przedstawiały gazety z całego świata, m.in. New York Times, Wall Street Journal, Washington Post.
Jest docentem i szefem katedry na wydziale Sportu i Edukacji Uniwersytetu Brunel w Wielkiej Brytanii.

 

 

 

 

 

peter terryPeter C. Terry to certyfikowany psycholog, wykładowca w Wielkiej Brytanii i Australii. Jako znany międzynarodowy specjalista psychologii sportowej był konsultantem ponad 100 znaczących imprez międzynarodowych, w tym igrzysk olimpijskich, mistrzostw świata, pucharów świata i turniejów wimbledońskich.
Napisał trzy książki z zakresu psychologii sportu i około 150 artykułów naukowych. Obecnie wykłada psychologię na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Południowego Queensland w Australii.

 

 

 

o książce

 

Podczas rywalizacji sportowej, nieważne w jakiej dyscyplinie i nieistotne, czy jesteś amatorem, czy olimpijczykiem, osiągasz punkt, w którym przestają się liczyć mięśnie, technika, umiejętności, siła. Na pierwszy plan wysuwa się to, co zadecyduje czy swój start zaliczysz do udanych. Zwyciężysz czy przegrasz. Co to takiego?

Gra z własną psychiką.

35. kilometr na maratonie, ostatnia długość basenu w zawodach na 200 metrów, decydujący gem w tenisie, najtrudniejszy przechwyt na drodze wspinaczkowej, ostatni podjazd na maratonie MTB, decydujący strzał na zawodach łuczniczych, rzut karny w ostatniej minucie meczu.

"Coś poszło nie tak", "To nie był mój dzień" - tak sportowcy, amatorzy i zawodowcy, tłumaczą swoje porażki. Dokładają sobie treningów fizycznych i nawet nie pomyślą, że powinni trenować również umysł.

"Psychologia dla sportowców" zawiera kilkadziesiąt technik i ćwiczeń, które pomogą w osiągnięciu i utrzymaniu optymalnego stanu umysłu podczas treningów i startów w zawodach.

Kształtowanie motywacji, pewności siebie i koncentracji. Panowanie nad lękiem, nastrojem i emocjami. Korzystanie z wizualizacji oraz muzyki. To tylko niektóre aspekty psychologii sportu poruszane w książce.

 

 

Książka wypełnia lukę w publikacjach praktycznej psychologii sportu na rynku polskim.

Katarzyna Matejczyk ─ psycholog sportu.



 

Patroni medialni:

ruunersworld     tenisklub nowylayout     logo z bike

 

 logo bieganiepl gif     akademia triathlonu     psychologiasportu-logo 1

   logo-nabiegowkach-pl     MT magazyn trenera     brytan