Autor: Richard L. Brown, Joe Henderson
Stron: 196 / Oprawa: mikka
Format:165x235 mm
ISBN: 978-83-930794-1-4
CENA OKADKOWA 34,9. Z RABATEM O 40% TANIEJ

Chcesz biega? Chcesz si dowiedzie jak zacz? Jakie wybra buty? Jak szybko biec i jaka jest waciwa technika? Jaki plan treningowy jest dla Ciebie najlepszy? Ta ksika da Ci odpowiedzi na wszystkie pytania!

WYDAWCA POKRYWA KOSZTY WYSYKI

cena: 21,00 z

okadka

Zobacz jak powstawaa okadka

Zdjcie na okadce ksiki ?Bieganie dla pocztkujcych? ma niezwyk histori.

W lutym wydawnictwo Inne Spacery ogosio konkurs literacki pod tytuem "Moje biegowe pocztki". Nagrod w konkursie, oprcz gratyfikacji pieninych, bya sesja fotograficzna, z ktrej zdjcie miao trafi na okadk "Biegania dla pocztkujcych".

Zainteresowanie konkursem przeroso nasze oczekiwania. Przez miesic - od 15 lutego do 15 marca - napyno do wydawnictwa ponad 50 prac. Poziom prac rozmaity. Formy odmienne. Proza, wiersze biae i dwunastozgoskowece. Kilkadziesit niezwykych motywujcych opowieci o tym, jak z niechci, znuenia, wstydu, nadwagi, kompleksw, braku poczucia wartoci lub czystej ciekawoci, a nawet zazdroci rodzia si mio. Wielka mio do sportu. Do biegania.

Gwne nagrody otrzymali:

Katarzyna Bulicz-Kasprzak z Sulejwka

Jarek Bystry z Poznania

To wanie Pani Katarzyna oraz Pan Jarek biegn na okadce ksiki na tle Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Oboje nie znali si wczeniej. Biegaj od okoo roku. Poniej prezentujemy ich teksty konkursowe.

Zwyciski tekst Katarzyny Bulicz-Kasprzak

(Katarzyna Bulicz-Kasprzak po wygraniu naszego konkursu uwierzya w swj pisarski talent. Wkrtce opublikowaa swoj pierwsz ksik, a teraz - poowa 2016 roku - ma ich na koncie ju siedem!).

Dzi wiem na pewno, e mio do bieganie zawsze bya we mnie. Tylko potrzebowaam czasu eby j odkry.

Ale wcale nie zaczo si od biegania. Zaczo si tak: mj synek na zajciach plastycznych zrobi papierowy medal. Przez kilka dni o to wspaniae trofeum zaciekle walczyy wszystkie misie. Medal nie wytrzyma presji. Syn przyszed do mnie na skarg. - Porwa si - wyjani. - To nic - pocieszyam - zrobisz nowy. - Te si rozwali, musisz mi skombinowa prawdziwy - i popatrzy na mnie, tak proszco, jak to potrafi tylko dzieci. Wiedziaam, e musz mu zdoby ten medal. I wtedy przypomniaam sobie, e czytaam niedawno o jakim biegu, w ktrym wszystkim uczestnikom daj pamitkowe medale.

Poszukaam. Okazao si, e ten bieg nazywa si 31. Maraton Warszawski i naprawd daj medale wszystkim, ktrzy go ukocz. Zacisnam wic zby i ruszyam w dug podr do mety. Truchtanie, maszerowanie i icie do mety zajo mi 6 godzin i 40 minut. Jedynym przygotowaniem do tego biegu, jakie podjam, by zakup butw. To bya najbardziej ekscytujca podr w moim yciu.

Kiedy tak szam, truchtaam i maszerowaam wrd tumu biegaczy uderzyo mnie to, e wszyscy s zmczeni. Ot ja przez lata popeniaam bd, mylc, e dobry biegacz nie mczy si bieganiem. A poniewa ja si mczyam, uznaam, e bieganie nie jest dla mnie. Zrozumienie tego bdu byo krokiem, ktry rozpocz mj bieg.

Na pocztku nie byo atwo. Biegam, biegam i biegam a ju nie mogam, a kiedy patrzyam na zegarek okazywao si, e wyszam z domu pi minut temu. Byam za i zniechcona. Ale walczyam. Bo bieganie to walka z wasnym ciaem i umysem. Za kadym razem, kiedy w niej zwyciaam, czuam si lepsza. Najtrudniej byo nauczy si nie zatrzymywa, kiedy mj mzg krzycza: ?Ju nie dasz rady!?. Z czasem byo coraz atwiej. Jednak cakiem atwo nie jest. Cigle zdarzaj si dni, kiedy po prostu nie chce mi si wyj biega. Z dowiadczenia wiem, e jeli nie wyjd, potem poczuj al, duo mniej przyjemny ni zmczenie, towarzyszce treningowi.

Nie posunabym si do nazwanie biegania filozofi, ale jest to niewtpliwie sposb na ycie. Fajny i zdrowy. Kiedy biegam adniej wygldam, lepiej pi i mniej si denerwuj. Mdrzej jem i jestem bardziej zdyscyplinowana. Biegam powoli, bo tylko tak umiem, ale dawno temu przestao mi to przeszkadza. Trzeba biec nie tak, by osign maksymaln prdko, ale maksymaln przyjemno.

Czsto bior udzia w biegach ulicznych. Ludzie si czasami zastanawiaj, dlaczego to robi, skoro prawie zawsze jestem ostatnia. Po pierwsze dlatego, e lubi atmosfer biegw ulicznych. Spotkanie znajomych, wymiana dowiadcze to bardzo fajne. Po drugie - rywalizacja. Nie z innymi. Ale z sam sob - o ile jestem lepsza ni ostatnio. Po trzecie - inspiracja. Tak sobie myl, e moe kto patrzc na mnie pomyli: ?Mog biec lepiej ni ona? i zacznie biega. Bardzo bym tego chciaa.
Co najbardziej kocham w bieganiu? Kupowanie butw.
Czego nie cierpi? Potu!

katarzyna

Zwyciski tekst Jarka Bystrego

Marzec 6 rano... 33 urodziny. Dzie zimny, pochmurny, za oknem sipi deszcz przeplatany niegiem. Koszmar... Z ciarem podniosem si z ka, przytoczony otaczajc mnie aur i wizj kolejnego wyjazdu w delegacj. - To tylko 500 km w dwie strony - pomylaem sobie. Nie bdzie le - prbowaem si sam przekona. Szybko wrc i spdz kocwk urodzinowego dnia w domowym zaciszu.

Wyszedem przed kamienic i ociale rozpoczem odnieanie auta. Po chwili wsiadem zmarznity do rodka. Przekrcam kluczyk w stacyjce, silnik zawarkota i cisza.... Raz po raz z coraz wiksz irytacj powtarzaem jak mantr t czynno... Bez skutku. Niech to szlag... Wziem gboki, oddech i nerwowo wyprostowaem si w fotelu. Nagle przed mask auta przebiega z umiechem na twarzy starsza kobieta ok. 65. Co jest?! Pomylaem. Jest rodek nocy, szaro, mokro i upiornie przeszywajcy wiatr. Z czego tu si cieszy?! Ludzie s dziwni - warknem pod nosem.

Sprbowaem jeszcze raz. Przekrciem kluczyk. Silnik leniwie zarechota i ruszy!

Dojedajc do wiate znowu zauwayem t sympatyczn pani. Staa spokojnie, czekajc na zmian koloru z czerwieni na ziele. I ten tajemniczy umiech jak Monal Lisa u da Vinci. Nie mogem oderwa wzroku...

Trasa przeleciaa wyjtkowo szybko. Drogowcw jak zwykle zaskoczya panujca aura. Wracajc ze szkolenia wrciem mylami do poranka. - Od lat nic z sob nie robi - pomylaem. Gdzie moje pasje?! Jako dzieciak z zapaem biegaem za pik, na studiach dwa razy dziennie trenowaem kung-fu. Co si z tym wszystkim stao?! Czemu umaro?! Praca, praca, praca.

Czas powrotu przysoniy chmury czarnych myli. Po kilku godzinach dojechaem do celu. Wszedem do domu, zdjem garnitur. Poszedem wczy czajnik. Czekajc z utsknieniem na gorc herbat, usiadem wsuchujc si w bulgot gotujcej si wody. Nagle poderwaem si. - Musz co zmieni - pomylaem. Zaoyem dres, sportowe buty i zbiegem po schodach. Czuem, e energia i mnie rozpiera. Chc czu to co "Ona" chc po prostu biec!!!

Sunem pustkami ulic przed siebie. W strugach zmarznitego deszczu ze niegiem. 5, 6, 7, 10, 15 minut, a ja powolnym tempem posuwaem si do przodu. Ju nie mog, zaraz wypluj puca. Zaczem i, potem znowu biec i znowu i.

Wrciem do domu. Cay mokry usiadem na schodach i... zaczem si mia. Sam z siebie. 33 urodziny i jedyn radoci tego dnia by bieg. Poczuem si jak ta poranna zjawa. Moe ten dzie take dla niej by urodzinowy?!

Od tego dnia przez kolejne biegaem regularnie miedzy 20-30 min. Potem przeplataem to basenem, aby w maju dooy rower. W padzierniku pierwsze zawody. Bieg na ok. 11 km w 50:12. Niewiele pniej pmaraton w 1:40:02. Na mecie byem tak szczliwy, e na oczach kolegw prawie si rozpakaem. W midzy czasie zaoyem druyn sportow, ktr zaraziem swoja pasj. Przeczytaem Danielsa, Friela i innych. Odnalazem sens w tym co robi i po co to robi. Czuj si duo szczliwszy!

Niedugo minie rok. Rok nowych zaoe i celw. Dziwne, e postanowienia noworoczne zaczem wanie od biegania :)

jarek

Jarek (stoi w rodku z numerem 86) i jego druyna

spis treci

CZʦ I
BIEGANIE W CENTRUM UWAGI

1. Jakim jeste biegaczem
2. Buty i ubranie
3. Technika biegu
4. Trening, czyli nie tylko bieganie
5. Monitorowanie stanu zdrowia i kondycji

CZʦ II
PLANOWANIE TRENINGU

6. Zbieranie danych
7. Elementy treningu
8. ledzenie postpw

CZʦ III
PROGRAMY TRENINGOWE

9. Trening dla pocztkujcych
10. Trening dla kondycji
11. Trening regeneracyjny
12. Trening przygotowujcy do biegw na krtkie dystanse
13. Trening przygotowujcy do pmaratonu
14. Trening przygotowujcy do maratonu

autorzy

Dr Richard L. Brown
Trener z wieloletnim dowiadczeniem i ogromnym dorobkiem, ekspert w dziedzinie fizjologii. Rozpocz karier trenersk w 1963 roku. By m.in. fizjologiem i dyrektorem druyny biegaczy Athletics West oraz gwnym trenerem druyny biegaczy przeajowych USA, startujcej w mistrzostwach wiata. Przygotowywa indywidualnie zawodnikw rozmaitych dyscyplin aerobowych do startw w Igrzyskach Olimpijskich letnich i zimowych (m.in. w latach 1984, 1988, 1992, 1996, 2000), a take w Paraolimpiadzie.
Prowadzi, jako osobisty trener, imponujc liczb sportowcw wiatowej klasy, w tym Mary Decker Slaney (Mistrzyni wiata z 1983 r. na dystansach 1500 i 3000 metrw), Suzy Favor Hamilton (siedmiokrotna mistrzyni Stanw Zjedonoczonych na rnych dystansach, startowaa trzykrotnie na Igrzyskach Olimpijskich w latach 1992, 1996, 2000) i Vicki Huber (w latach 1987-88 mistrzyni NCCA na 1500 m, 3000 m i jedn mil).
Brown otrzyma tytu doktora w dziedzinie nauk o fizjologii wysiku i kinezjologii na Uniwersytecie w Oregonie w 1992 roku. Obecnie mieszka w Coburgu w stanie Oregon.


Joe Henderson
czy pasj biegania z naturalnym talentem pisarskim. Jest jednym z najczciej wydawanych autorw ksiek o bieganiu na wiecie. Chocia Henderson nigdy nie osign swojego pierwotnego celu (chcia zosta trenerem biegaczy w szkole redniej lub college?u), to dziki setkom artykuw i ksiek, a take wykadw, mia poredni wpyw na tysice biegaczy.
Henderson urodzi si w Illionois w 1943 roku i dorasta w Iowa. Zacz biega w wieku lat 14. Po ukoczeniu uniwersytetu Drake w Des Moines rozpocz prac jako dziennikarz w ?Track & Field News?. Jest autorem lub wspautorem 24 ksiek o bieganiu, w tym bestselleru ?Marathon Training?, a take ?Best Runs?, ?Better Runs?, ?Coaching Cross Country Successfully? i ?Running 101? oraz ?The Running Encyclopedia? napisanej wraz z Richardem Benyo.
Henderson dwukrotnie otrzyma tytu Dziennikarza Roku nadawany przez Road Runners Club of America. Mieszka w Eugene, w stanie Oregon, ze swoj on, Barbar Shaw.

O ksice

NAJPROSTSZA, NAJBARDZIEJ PRZYSTPNA KSIKA DLA CHCCYCH ROZPOCZ PRZYGOD Z BIEGANIEM.

PRZECZYTAJ, A JU NASTPNEGO DNIA BDZIESZ WIEDZI, JAK RUSZY NA SWJ PIERWSZY BIEG.

Ksika Richarda L. Browna i Joe Hendersona to nie opase tomiszcze wypenione skomplikowanymi formuami, nie epatuje fizjologiczn terminologi. To ksika stworzona dla tych, ktrzy z bieganiem dotychczas nie mieli do czynienia, a chc sprbowa swoich si w maratonie albo poprawi kondycj czy zrzuci zbdne kilogramy.

Bieganie jest take dla Ciebie ? przekonuj autorzy i tumacz, jak w atwy i sprawdzony sposb rozpocz biegi. Czytajc t ksik mona uzna, e Brown i Henderson postawili przed sob jeden cel: Jak zrobi z Ciebie biegacza przy uyciu jak najmniejszej liczby sw.

Nie ma tu oglnikw, dywagacji, pl do spekulacji. Dostajesz jedynie precyzyjne i sprawdzone narzdzia. Pierwsza cz ksiki powicona jest wprowadzeniu do biegania. Dowiadujesz si jak okreli swoj aktualn kondycj, jakiego sprztu potrzebujesz, jaka jest poprawna technika biegu i dostajesz list niezbdnych wicze rozcigajcych.

W drugiej czci poznajesz ?klocki? treningowe i uczysz si ukada je w spjn cao. Dziki trzeciej cz budujesz swj wasny plan treningowy. Nieistotne czy chcesz biega dla przyjemnoci i poprawienia oglnej kondycji, czy mylisz o zmierzeniu si z maratonem ? tu znajdziesz konkretne przepisy, dziki ktrym zrealizujesz swoje marzenia.

Autorzy tej ksiki, waciwie podrcznika dla pocztkujcych, naucz ci biega bezszelestnie, pywa, unosi si nad ziemi-trampolin, w odrnieniu od przyziemnych czapaczy, ktrzy prbuj udeptywa teren zamiast biec.

Jacek Antczak, Gazeta Wrocawska
Przeczytaj ca recenzj.

Bardzo dobra pozycja na pocztek.

Krzysztof Dogowski, miesicznik Bieganie
Przeczytaj ca recenzj.

Ksika napisana prostym jzykiem polecana dla osb, ktre nie maj usystematyzowanej wiedzy dotyczcej biegania lub osoby - jak sama nazwa wskazuje - rozpoczynajcej bieganie.

Piotr Btkowski, portal maratonypolskie.pl
Przeczytaj ca recenzj.

Przystpna pozycja dla tych, ktrzy dopiero wchodz w codzienn biegow rzeczywisto.

Katarzyna Drosio, Przegld Sportowy
Przeczytaj ca recenzj.

Biegasz? Sprawd czy ta ksika jest dla Ciebie i co zawiera.

Inne-spacery-porady-dla-biegaczy

Partnerzy:

LOGO_MP_wer_podstawowa-color BIEGANIE_LOGO_CZERWONE LOGO_FUNDACJA_MARATON_WARSZAWSKI