"Trening z pulsometrem" recenzja w portalu nabiegowkach.pl

okladka_111"Trening z Pulsometrem" to kompendium wiedzy o treningu prowadzonym na podstawie pomiaru tętna i jego wartości na progu mleczanowym. Czy na lekturze książki mogą skorzystać narciarze biegowi? Odpowiadając krótko: tak - pisze Michał Rolski z portalu nabiegowkach.pl

 

 

 

 

“Trening z pulsometrem” czyli jak wykorzystać pulsometr w treningu narciarza biegowego

Michał Rolski, 11 lipca 2011

Czy warto przeczytać książkę "Trening z pulsometrem" autorstwa Joego Friela, która ukazała się niedawno w Polsce dzięki wydawnictwu Inne Spacery? Czy wiedza w niej zawarta może pomóc w treningu narciarza biegowego?

Często zadajemy sobie pytanie, czy monitor pracy serca to niezbędne narzędzie, bez którego ciężko prowadzić trening, czy może jest to tylko nowoczesny gadżet? Sądzę, że każdy kto przeczyta książkę "Trening z Pulsometrem", da się przekonać autorowi, że bez pulsometru ciężko prowadzić wydajny trening.

Kim jest autor?

Autorem publikacji jest Joe Friel, który zajmuje się sportami wytrzymałościowymi od 1980 roku. Prowadził trening kolarzy szosowych, górskich, triathlonistów, duathlonitstów, a także jeźdźców, którzy brali udział w wytrzymałościowych wyścigach konnych. Jego podopiecznymi byli zawodnicy na wszystkich etapach zaawansowania, od początkujących do wyczynowców.

Ze "stajni" Joego wychodzili mistrzowie kraju, uczestnicy zawodów o randze mistrzostw świata, a także olimpijczycy.Najbardziej znaną książką Joego Friela jest "Triatlon - biblia treningu". Oprócz niej wydał jeszcze 7 innych bestsellerów, wszystkie o treningu w sportach wytrzymałościowych, w tym opisywaną właśnie książkę "Trening z pulsometrem".

Czego można dowiedzieć się z książki?

Wiedza zawarta w książce nie jest odkrywcza. Wiele teorii i wskazówek zebranych w "Treningu z pulsometrem" możemy znaleźć także w innych wydawnictwach. Jednak Joe Friel w jednej, liczącej 208 stron, książce zebrał wszystkie istotne informacje i stworzył kompendium wiedzy o treningu prowadzonym na podstawie tętna.W książce nie znajdziemy gotowych planów treningowych, ale po uważnym zapoznaniu się z nią będziemy w stanie samodzielnie zaplanować trening odpowiedni do naszych umiejętności, poziomu zaawansowania, wydolności organizmu i czasu, który możemy poświęcić.

Autor przedstawia wiele cennych informacji i wskazówek. Skutecznie przekonuje, że nie można poznać tętna maksymalnego (HRmax) na postawie wzoru matematycznego, który za jedyne kryterium bierze wiek i płeć. Co więcej, popularna metoda wyznaczania stref tętna na podstawie HRmax, wg autora jest obarczona dużymi błędami. W książce znajdziemy tabele, które pozwolą na indywidualne ustalenie stref tętna na podstawie wartości tętna na progu mleczanowym (tzw. lactate threshold, w skrócie LT) .

Jak poznać tętno na progu mleczanowym? Joe Friel opisuje dwie metody, które w domowych warunkach pozwalają z dużą dokładnością wyznaczyć tętno na progu mleczanowym. Wg autora wyniki proponowanych testów mogą być porównywalne z tymi uzyskanymi dzięki kosztownym próbom wydolnościowym wykonywanym w laboratoriach.

Czy na lekturze książki mogą skorzystać narciarze biegowi?

Odpowiadając krótko: tak. Jak wiemy Joe Friel specjalizuje się w treningu wytrzymałościowym zawodników w wielu dyscyplinach. Dzięki temu autor ma dużą świadomość różnic w dyscyplinach sportu, które wymuszają indywidualne podejście do treningu. Choć w biografii autora nie wymienia się jego doświadczeń związanych z trenowaniem narciarzy biegowych, czytelnik ma wrażenie, że autor sporo wie o tej dyscyplinie sportu.Na wielu stronach autor wspomina o potrzebie zmiany podejścia do treningu w zależności od uprawianej dyscypliny. Często podaje wskazówki jak narciarze biegowi powinni modyfikować swój trening. Choć najczęściej omawiane są różnice w treningu biegaczy, pływaków i kolarzy, to autor kilkakrotnie wspomina o indywidualnych cechach treningu narciarza biegowego. Co ważne, w tabelach pozwalających wyznaczyć strefy tętna na podstawie tętna na progu mleczanowym, zostali ujęci także narciarze biegowi.

Czy mieliście pojęcie, że monitor pracy serca, czyli popularny pulsometr, został stworzony przez firmę Polar na potrzeby kadry fińskich biegaczy narciarskich? Historia pierwszych pulsometrów związana z naszą dyscypliną sportu, to kolejny akcent związany z narciarstwem biegowym, który odnajdziecie w tej książce. To niezbity dowód, że pulsometr faktycznie pomaga w treningu narciarza biegowego.

Podsumowanie

"Trening z Pulsometrem" to kompendium wiedzy o treningu prowadzonym na podstawie pomiaru tętna i jego wartości na progu mleczanowym. Dzięki informacjom zawartym w tej książce można stworzyć indywidualny plan treningowy dostosowany m.in. do wydolności organizmu, poziomu zaawansowania, daty ważnych zawodów, czy liczby godzin, które możemy poświęcić w ciągu roku na trening. Choć autor opisuje ogólne zasady treningu w sportach wytrzymałościowych, to narciarze biegowi znajdą także wskazówki dotyczące ich treningu.