O ile szybciej zjedzie z góry cięższy kolarz?

zjazd

Czy cięższy kolarz zjeżdża szybciej niż lekki? O ile szybciej? Jaka musi być różnica wagi? jaka długość stoku, a jakie jego nachylenie, żeby opłacało się być cięższym?

Choć książka "Szybciej" Jima Gourley'a poświęcona jest triathlonowi, to największa, najobszerniejsza część zgłębia naukowe szczegóły kolarstwa. Przeczytaj fragment:

***

Załóżmy, że mamy dwóch sportowców o takich samych rozmiarach i kształtach zbliżających się do podjazdu w górę. Na odcinku 1,6 kilometra góra ma 5 procent nachylenia, szczyt, a potem zjazd w dół 1,6 kilometra przy 5 procentach nachylenia. Nasi zawodnicy ważą 70 kilogramów i 59 kilogramów oraz wytwarzają tę samą ilość mocy, którą utrzymują na poziomie 150 watów.

Ponieważ nie wytłumaczyliśmy jeszcze szczegółowo, jak działa opór powietrza, zrezygnujemy z precyzyjnego równania matematycznego i pójdziemy na skróty do momentu, dlaczego lżejszy kolarz pierwszy dociera na dół. Wjeżdża na górę z 50-sekundową przewagą nad swoim rywalem, co daje mu około 225 metrów. Gdy dociera na szczyt, przestaje pedałować i w ten sposób zjeżdża na luzie aż do dołu.

 

szybciej-gourley-zjazd

 

Nasz masywny zawodnik robi tak samo i... nigdy nie złapie tego lżejszego. Podczas zjazdu w dół cięższy zawodnik odrabia jedynie 10 sekund i 115 metrów do lżejszego rywala. W takim razie co się stało?

Tak się składa, że nasze podsumowanie rozważań o masie na rowerze jest jednocześnie wprowadzeniem do aerodynamiki. Przyjrzawszy się bliżej, zobaczymy, że gdy zaczynamy nabierać prędkości, opór powietrza szybko staje się olbrzymim czynnikiem mającym wpływ na jazdę. Im szybciej jedziemy, tym powietrze mocniej na nas napiera, aż w końcu jako zawodnicy dochodzimy do momentu, w którym przeciwdziałająca im siła aerodynamiczna równa jest sile grawitacji ciągnącej nas ku dołowi. Na podstawie wiedzy, którą już zdobyliśmy na temat praw Newtona, wiemy, że jeśli siły przeciwstawne się równoważą, to nie ma żadnego przyspieszenia.

Zawodnicy jadą tak szybko, na ile pozwala im fizyka, z tak zwaną prędkością graniczną. Przedstawiając na wykresie zależność ich prędkości od czasu i uwzględniając opór powietrza, zobaczymy, jak szybko osiągają prędkość graniczną i jak niewiele cięższy kolarz może nadrobić.


***

 

A oto inne wybrane zagadnienia, które można zgłębić czytając "Szybciej".

 

Książkę "Szybciej" możesz kupić tu (kliknij w okładkę):
Szybciej OKŁADKA 196