Jak zacząć biegać. 5 kroków

5KROKDD

Bieganie to nie jest skomplikowana czynność. Żeby zacząć, wystarczy decyzja o tym, by wyjść z domu i po prostu ruszyć przed siebie.

 

Richard L. Brown i Joe Henderson w książce "Bieganie dla początkujących" piszą:

***

Dobrze wiesz, jak biegać. Wiedzę tę zawdzięczasz genom oraz doświadczeniu.
Ludzie to urodzeni biegacze. Dzieci zaczynają biegać, kiedy tylko nauczą się stawiać pierwsze kroki. Niewielu z nas wbiega w wiek dorosły, ale wszyscy znamy podstawową technikę stawiania jednej nogi przed drugą w tempie szybszym niż marsz.

***

Skoro bieganie jest naturalne, nawet dla zasiedziałych kanapowców, dlaczego wciąż jest wiele osób, które mówią sobie: bieganie nie jest dla mnie.

Zwykle, gdy już raz spróbujesz tej aktywności, "wkręcasz" się i chcesz więcej. Najtrudniejszy jest jednak pierwszy krok. A dosłownie − kilka pierwszych wyjść na bieganie? 

in1-zacznij-biegacWWWOto pięć kluczowych porad, które pomogą wychynąć za próg mieszkania, z silnym postanowieniem spróbowania jak smakuje bieg.

1.
Nie myśl, że źle wyglądasz lub masz kiepskie buty. Nie skupiaj się na tym co jest potrzebne do tego, żeby zostać biegaczem. Czas na zakup drogich butów czy specjalnej kurtki na jesienną słotę jeszcze przyjdzie. Ubierz się się wygodnie, luźno i nie przejmuj się wyglądem.

2.
Nie myśl, że musisz biec szybko. Osoby początkujące, podejmujące pierwszy bieg w dorosłym życiu, bardzo często biegną za szybko. Wpadają w zadyszkę. Bieg kończą wcześniej, niż zaplanowały. A to prowadzi do poczucia niskiej wartości biegowej: wolno biegam, szybko się męczę, nie jestem biegaczem, to nie dla mnie. Zniechęcenie blokuje dalsze kroki. Na pierwszych biegach musisz oddychać swobodnie, tak by móc mówić na głos pełnymi zdaniami. To oznacza dla osób zupełnie początujących, że będą biec w tempie szybkiego marszu, a nawet wolniej! Czas na szbkie bieganie jeszcze przyjdzie. Cierpliwości.

3.
Nie myśl, że od razu przebiegniesz dziesiątki kilometrów. Ba, możesz nie przebiec nawet kilometra. Jeśli masz nadwagę lub nigdy nie biegałeś, prawdopodobnie będziesz biec w tempie, w którym jeden kilometr pokonasz w 6-9 minut. Najlepiej zacznij od przeplatania marszu odcinkami biegu. Pobiegnij minutę lub trzy, a potem przejdź do marszu na minutę lub trzy. Cykl powtórz kilka, kilkanaście razy. Takie treningi również wykonaj kilka, kilkanaście razy.

4.
Nie myśl, że to nie dla ciebie, bolą nogi i biegniesz wykonując nieodpowiednie ruchy, a ludzie dziwnie patrzą. Nie myśl, co myślą inni ludzie. Skup się na tym, co właśnie sobie dajesz: przygodę, siłę i zdrowie.

5.
Nie myśl, że po pierwszym razie już to pokochasz. Mięśnie i ścięgna mogą cię boleć. Daj sobie czas, biegaj trzy razy w tygodniu. Wydłużaj odcinki biegu − 3 minuty, 4 minuty, 5 minut. Skracaj marsz − 3 minuty, 2 minuty, minuta. W końcu poczujesz, że możesz biec ciągle przez 10, 15, 30 minut. Któregoś dnia pojawi się w tobie uczucie miłości do ruchu.

 

 

 

 

 

Książkę "Bieganie dla początkujących" możesz kupić tu (kliknij w okładkę):

poczatki 196